søndag den 23. marts 2008

Målformulering, opg. c

1. mål: Jeg vil sætte mig ind i og prøve at få en forståelse af landets kultur.

Hvordan: Jeg vil læse om kulturen, tage rundt i landet, tage på forskellige museer, deltage i arrangementer jeg bliver inviteret til og snakke med de indfødte jeg møder.

Målet er opnået, når jeg har sat mig ind i kulturen og når jeg forstår nogle af de ting vietnameserne gør. Jeg vil løbende reflektere over det på min blog.


2. mål: Jeg vil sætte mig ind kulturen og pædagogikken på Sao Mai center.

Hvordan: Jeg vil snakke med lærerinderne i klasserne, med de andre frivillige og med dr. Lan, som er leder på Sao Mai om kulturen og pædagogikken.

Målet er opnået når, jeg har fået en forståelse af hverdagen. Jeg vil reflektere over det på bloggen.


3. mål: Jeg vil deltage aktivt i hverdagen i klassen. Jeg vil gå i dialog med lærerinderne om situationer, som anderledes end det jeg kender til.

Hvordan: Jeg vil hjælpe lærerinderne igennem dagen, være åben, nysgerrig og villig til at lære og lære fra mig.

Målet er opnået når jeg kan se at jeg har fået svar på mine undrende spørgsmål eller i hvert fald diskuteret dem med lærerinderne, dr. Lan (og evt. de andre frivillige på stedet).


4. mål: Jeg vil arbejde med min kommunikation til børnene og lærerinderne. Jeg vil være åben for at lærer ord, sætninger og vendinger på vietnamesisk.

Hvordan: Jeg vil snakke dansk eller engelsk til børnene. Jeg vil i dialogen lægge stor vægt på kropssprog og toneleje, for at tydeliggøre for børnene, hvad jeg siger til dem.
I dialogen med lærerinderne vil jeg tale langsomt og tydeligt og også bruge kropssprog, da ikke alle lærerinder er så gode til engelsk.
Jeg vil tilegne mig viden om sproget ved at spørge lærerinderne og være åben for at lærer nye ord. Jeg vil tælle sammen med børnene og øve forskellige dyrenavne med dem.

Målet er opnået når min kommunikation er forbedret.


5. mål: Jeg vil udnytte af jeg ikke er en del af normeringen.

Hvordan:
- Da jeg ikke er en del af normeringen vil jeg prøve at være i forskellige klasser for at se forskellen fra klasse til klasse.
- Jeg vil lave forskellige forløb med et enkelt barn eller en hel børnegruppe (gerne noget med bevægelse, da jeg synes børnene sidder meget stille i løbet af dagen).

Målet er opnået når jeg har fået indsigt i hverdagen i forskellige klasser/aldersgrupper. Og når jeg har lavet forskellige projekter og forløb. Projekterne/forløbene vil jeg evaluere med lærerinderne og dr. Lan.
Jeg vil beskrive, forklare og evaluere mine projekter/forløb på bloggen.

Ingen kommentarer: